Infovaria.jouwweb.nl

Het begrip garantie

Met het begrip garantie komen we allemaal vroeg of laat in aanraking. Bij de aanschaf van (luxe) gebruiksgoederen, zoals elektrische apparatuur, diverse soorten elektronica enzovoort krijgen we hierop een aantal jaar garantie. 
Maar garantie krijgen is vers één, gebruik maken van die garantie is een ander verhaal.

WANNEER GARANTIE
Mocht er in de loop van de tijd binnen de garantieperiode een probleem optreden dat niet zonder tussenkomst van een specialist te verhelpen is, dan kunt u zich beroepen op de afgegeven garantie. Wanneer is er sprake van een probleem dat onder de garantie valt? Als het gebrek te wijten is aan een productie- of materiaalfout valt dit onder de garantie en mag u uitgaan van (kosteloze) reparatie of een nieuw vervangend exemplaar. Mocht het gebrek ontstaan zijn door verkeerd gebruik, het niet juist opvolgen van de (gebruiks)voorschriften, achterstallig onderhoud of het gevolg zijn van normale slijtage dan kan geen beroep gedaan worden op de garantieregeling. Overigens ligt de bewijslast bij de leverancier indien hij van mening is dat er geen sprake van garantie is!

GARANTIEBEPALINGEN
Het is hoe dan ook raadzaam kennis te nemen van de garantiebepalingen. Het komt voor dat er een aantal jaren garantie gegeven wordt, maar dat deze aflopend is. 
Hieronder een voorbeeld voor een aflopende garantieregeling:
- Het eerste jaar is de vergoeding 100%.
- Het tweede jaar betaalt u alleen voorrijdkosten.
- Het derde jaar betaalt u 25% van de kosten.
- Het vierde jaar betaalt u 50% van de kosten.
- En het vijfde jaar betaalt u 75% van de kosten.
Overigens mogen de bepalingen van de fabrikant geen inperking betekenen van de rechten die u heeft op grond van hetgeen vastgelegd is in het Burgerlijk Wetboek. U hoeft ze daarom niet te accepteren met verwijzing naar het bepaalde in wet. 

BIJ WIE MOET U ZIJN?
Uw aanspreekpunt is altijd de leverancier waar u de artikelen gekocht heeft. Met hem heeft u een koopovereenkomst afgesloten en hij is wettelijk verplicht u een goed product te leveren. Laat u niet met een kluitje in het riet sturen door een leverancier die u doorstuurt naar een fabrikant of importeur want met die partijen heeft u niets te maken. Uw leverancier moet het in orde maken. Hoe hij het verder afwikkelt met zijn leverancier is niet uw zaak.

Mocht de leverancier in de tussentijd ermee gestopt zijn dan heeft u een probleem. U kunt dan proberen rechtstreeks contact te zoeken met de fabrikant of importeur, het probleem voorleggen en verzoeken om een oplossing. Als ze betrokken zijn bij het wel en wee van hun (merk)producten zullen ze u wellicht de helpende hand toesteken.

GARANTIE VOORBIJ EN DAN?
U kent het wel, de garantie is goed een jaar verlopen en het apparaat stopt ermee. 
In het Burgerlijk Wetboek (boek 7, artikel 17) is een artikel opgenomen dat u (de consument) van een aangekocht artikel bepaalde verwachtingen mag hebben wat betreft het probleemloos gebruik gedurende een bepaalde periode. Deze verwachtingen zijn   afhankelijk van de kwaliteit (lees merk) en de betaalde prijs. Bijvoorbeeld u heeft een wasmachine van een onbekend merk van 500 euro of één van een bekend merk van 1000 euro die er na pakweg 5 jaar mee ophoudt. In het eerste geval zult u dan zelf de kosten moeten slikken, maar in het tweede geval kunt u bij de leverancier aankloppen en om een passend voorstel verzoeken om het probleem te verhelpen. Uw argument is dan dat u op grond van het merk en de aanschafprijs een langere levensduur van de wasmachine had mogen verwachten.

Een correcte leverancier zal u dan tegemoetkomen en u een zogenaamd coulancevoorstel doen waarbij bijvoorbeeld de reparatiekosten gedeeld worden. De redenering hierachter is dat u een aantal jaar (in dit geval 5) gebruik gemaakt heeft van het apparaat. Uitgaande van een levensduur van 10 jaar krijgt u de volgende rekensom: 5/10 van de reparatiekosten voor u en de andere helft voor de leverancier. Indien een vervangend apparaat nodig is kan dezelfde rekensom gehanteerd worden.  

HOE NAKOMING AFDWINGEN?
Komt u er met uw leverancier niet uit, omdat hij bijvoorbeeld
- betwist dat het gebrek onder de garantie valt,
- de garantie niet wenst uit te voeren maar u doorverwijst,
- u niet tegemoet wil komen met een coulance-oplossing,
dan zult u druk moeten uitoefenen om hem toch zover te krijgen.
Uiteraard kunt u zelf een brief schrijven met dreigementen van te ondernemen stappen als hij zijn verplichtingen niet nakomt. Of u schakelt andere partijen in die uw belangen behartigen, bijvoorbeeld een rechtsbijstandverzekering of de  Consumentenbond als u daar lid van bent.

In dit verband is het ook zinvol dat u kijkt of uw leverancier is aangesloten bij een branchevereniging. In geval van geschillen kunt u zich wenden tot deze vereniging en uw klacht voorleggen. Zij zullen dan bemiddelen tussen  u en de aangesloten leverancier. In het uiterste geval kunt u de klacht voorleggen aan de Geschillencommissie van de  branchevereniging. De uitspraak daarvan is bindend voor beide partijen. Een de van de bekendste brancheverenigingen is het CBW (= Centrale Branchevereniging Wonen) die actief is in de wooninrichting, maar er zijn er nog veel meer. Ga na voor u tot aankoop overgaat of de zaak aangesloten is bij een grotere organisatie en wat dat precies inhoudt.

Bijkomend voordeel van kopen bij een aangesloten leverancier is nog dat een eventuele aanbetaling, die bij grote aankopen gebruikelijk is, bij een faillissement van de leverancier waar u de opdracht geplaatst hebt niet kwijt bent, maar overgenomen wordt door andere leden van de brancheorganisatie.   

GARANTIE BIJKOPEN
In het licht van bovenstaande is garantie bijkopen een onzinnige bezigheid omdat u al op grond van de wet bescherming geniet op de kwaliteit van uw aankopen. Uiteraard bepaalt u zelf of u daar gebruik van maakt, maar veelal lijkt het bijkopen van garantie op een verkapte prijsverhoging op de aanbiedingsprijs. Wees u daar van bewust.

NAKOMING VAN GARANTIE VERLENGT NIET DE GARANTIEPERIODE
Een regelmatig voorkomend misverstand is dat men denkt dat als een artikel onder garantie is vervangen ook daar de volledige garantieperiode op van toepassing is. Stel, op een artikel zit 2 jaar garantie en gaat na 1 jaar onherstelbaar kapot waardoor vervanging de enige optie is, dan geldt voor het vervangend exemplaar nog een periode van 1 jaar. Evenzo geldt dat u er niet vanuit mag gaan dat een in eerste aanleg onder garantie uitgevoerde reparatie bij het op een later tijdstip opnieuw voorkomen van dezelfde klacht niet weer onder garantie opgelost zal worden!

TOT SLOT
Spreek de verwachting uit dat u met deze informatie uw weg weet te vinden in garantieland en beslagen ten ijs komt.
Laat u niet afschepen, kom op voor uw wettelijke rechten. Succes.

Maak jouw eigen website met JouwWeb